Solvro Talk - 𝐏𝐫ó𝐛𝐚 𝐨𝐝𝐜𝐳𝐚𝐫𝐨𝐰𝐚𝐧𝐢𝐚 𝐒𝐜𝐫𝐮𝐦𝐮 (𝐒𝐜𝐫𝐮𝐦 𝐰 𝐩𝐫𝐚𝐤𝐭𝐲𝐜𝐞)
Wprowadzenie
Scrum to popularny framework, szeroko stosowany w zarządzaniu projektami IT. Na ostatnim Solvro Talk Piotr Malatyński z Intela opowiadał o wyzwaniach zarządzania drużyną w projektach międzynarodowych oraz dobrych praktykach, które można wprowadzić do swoich studenckich projektów. Jako przykład przywołał projekt aplikacji na Juwenalia, realizowany obecnie przez Solvro.
Podstawowe metody pracy w Scrumie
Scrum opiera się na iteracyjnym podejściu do realizacji projektów, podzielonym na krótkie, okresy pracy zwane sprintami (zwykle 1-4 tygodnie). Każdy sprint kończy się dostarczeniem działającego, wartościowego fragmentu produktu. Kluczowe elementy Scrumu to:
https://www.scrum.org/resources/what-scrum-module
-
Sprinty – cykliczne iteracje pracy nad określonym zakresem zadań z backlogu.
-
Backlog Produktu – dynamiczna lista wymagań tworzona i priorytetyzowana przez właściciela produktu.
-
Daily Stand-upy – codzienne, krótkie spotkania zespołu, podczas których omawiane są postępy, plany na kolejny dzień i ewentualne przeszkody z jakimi zmagają się pracownicy.
-
Sprint Review – spotkanie podsumowujące sprint, służące prezentacji rezultatów i zbieraniu opinii interesariuszy.
-
Sprint Retrospective – analiza pracy zespołu w zakończonym sprincie w celu ciągłego doskonalenia współpracy.
Najważniejsze role w Scrumie
-
Product Owner (PO)
-
Odpowiada za wizję produktu i jego backlog.
-
Określa priorytety zadań.
-
Utrzymuje kontakt z interesariuszami i dba o jasną komunikację między klientem a zespołem.
-
Scrum Master (SM)
-
Dba o prawidłowe stosowanie zasad Scrum i eliminuje przeszkody wpływające na pracę zespołu.
-
Pełni rolę mentora, wspiera zespół w samodzielnym rozwiązywaniu problemów.
-
Organizuje spotkania Scrumowe i promuje kulturę ciągłego doskonalenia.
-
Zespół Deweloperski
-
Składa się z interdyscyplinarnych specjalistów odpowiedzialnych za dostarczanie funkcjonujących elementów produktu w każdym sprincie.
-
Samoorganizuje się, planując i realizując zadania zgodnie z backlogiem sprintu.
https://www.scrum.org/resources/what-scrum-module
Wdrażanie Scruma w dużych zespołach
Wdrażanie Scruma w dużych zespołach wymaga podziału na mniejsze grupy (zespoły strunowe), które realizują sprinty w oparciu o wspólny backlog. Koordynator, np. Chief Scrum Master, synchronizuje działania i dba o spójność procesów. Każdy zespół prowadzi własne ceremonie Scrumowe, a narzędzia takie jak Jira czy Asana wspierają transparentność, organizację pracy i zarządzanie postępami. Mimo większej złożoności takie podejście pozwala efektywnie realizować złożone projekty, zachowując zasady Agile.
Podsumowanie
Scrum oferuje wiele zalet, takich jak szybka reakcja na zmieniające się wymagania, transparentność procesów oraz regularne dostarczanie wartościowych fragmentów produktu. Jego iteracyjne podejście sprzyja efektywnej komunikacji, a samoorganizacja zespołu promuje zaangażowanie i kreatywność. Dzięki temu Scrum jest szczególnie skuteczny w dynamicznych środowiskach IT, umożliwiając lepsze wykorzystanie umiejętności zespołu i reagowanie na zmiany, które są częścią tego dynamicznego środowiska.
Scrum ma ograniczenia, jakim są ludzie i utrzymanie pewnej dyscypliny. Natomiast brak odpowiednich ról, jak Product Owner czy Scrum Master, może prowadzić do problemów z realizacją wizji projektu.